HellasDuin installatietechniek Heating Service 1 scaled

HellasDuin met de duinen op de achtergrond.

Samen streven naar beter

Als je elkaar goed kent, een stevige passie voor het installatievak deelt én samen geen genoegen neemt met ‘prima’, dan heb je goud in handen. Dan blijf je elkaar pushen naar beter. Naar nóg efficienter, nóg rendabeler en nóg betrouwbaarder. Dan blijf je innoveren. En is elk project een kans om het wéér wat beter te doen. Zo ook in het Haagse duingebied. Daar kregen Heating Service Installatietechniek en Nathan het samen voor elkaar dat de Bolton Group een dikke streep door het bestaande installatieadvies zette. Waardoor de 42 appartementen van HellasDuin nu worden verwarmd, gekoeld en voorzien van warm tapwater door een ‘state of the art’ installatieconcept.

Dat kon energetisch beter

HellasDuin is een project in collectief particulier opdrachtgeverschap (CPO) van Vereniging Kopers Hellasduin. Het complex, dat door Bolton Group wordt gebouwd, omvat twee urban villa’s; Westduin met 20 appartementen en Oostduin met 22 appartementen. Volgens bestek zouden beide villa’s worden voorzien van een grote centrale brine/water warmtepomp met boiler en een energiedak voor regeneratie van de bron. Dick Roeleveld; bedrijfsleider van Heating Service: “Dat kon energetisch beter. Ik heb het bestek daarom naar Bas Drost, assistent salesmanager van Nathan, gestuurd en die is er samen met Lucas Bos, Sales Advisor Nathan Projects, mee aan de slag gegaan.” In ‘t Harde maakte Nathan Projects engineer Dirk van Scherpenzeel een aantal principeschema’s met alternatieven op het bestek. Uiteindelijk werd een vierpijps boosterconcept; een collectieve installatie met verticale bodemwarmtewisselaars, vier alpha innotec SWP’s en 42 individuele METRO Microboosters in een aanbesteding ingeschreven bij de Bolton Group.

Vrij koelen, onbeperkt warmtapwater en meer

Dick: “Door onze keuze voor de boosters steeg het rendement en kon het energiedak eruit. Met een booster kun je de lagetemperatuurverwarming van de warmtepomp gebruiken voor het bereiden van warm tapwater, waardoor het energiedak overbodig werd. Dat was al een flinke besparing. Daarnaast kan er met het nieuwe concept vrij gekoeld worden en is er onbeperkt warmtapwatergebruik omdat de appartementen niet afhankelijk zijn van een centrale boiler. Dat is energetisch een veel betere oplossing. Daarnaast gingen we van een centrale changeover over op Uponor Smatrix Pulse regelmodules, zodat er per appartement voor verwarming of koeling gekozen kan worden en de bewoners hun temperatuur – desgewenst per app – per kamer kunnen regelen.” Na diverse gesprekken met de Bolton Group, haar adviseur en de particuliere woningeigenaars in het CPO, kreeg het bouwteam groen licht om het concept waar te gaan maken.

HellasDuin installatietechniek Heating Service 4
HellasDuin installatietechniek Heating Service 8
HellasDuin installatietechniek Heating Service 6

Strak werk van Heating Service in de technische ruimte.

De installatie

  • 30 x Verticale bodemwarmtewisselaars
  • 4 x alpha innotec SWP brine/water warmtepompen
  • ? x alpha innotec TPS buffervaten
  • 42 x MetroTherm Microbooster
  • Uponor Risersysteem
  • Uponor Comfort Pipe Plus op tackerplaten
  • Uponor Smatrix Pulse ruimtetemperatuurregelsysteem
  • Komfort appendages en verdelers
HellasDuin installatietechniek Heating Service 11
HellasDuin installatietechniek Heating Service 9

Lucas Bos en Dick Roeleveld bij de bronput  van de gesloten bronnen.

Boren in een duingebied

De eerste stap was het boren van de gesloten bron in het duingebied. Dick; “Zand dient in een duingebied als barrière om te voorkomen dat zout en zoet water gaan vermengen. Voordat we onze aanbesteding indienden, hebben we daarom serieus onderzoek gedaan naar de mogelijkheden en regels voor het boren in een kwetsbaar gebied als dit. We kregen toestemming van de gemeente, zodat we na akkoord van de Bolton Group direct door konden pakken.” Onder leiding van Nathan Projects Projectleidster Hester van de Koot werd er geboord; 1,5 boring per dag, grotendeels in de zomervakantie, omdat het toen rustiger op de bouw was. Na drie weken waren de veertien 140 meter diepe bronnen voor het gebouw met 20 appartementen en de zestien 140 meter diepe bronnen voor het gebouw met 22 appartementen een feit.

“Dus hierbij een oproep aan groothandels: verdiep je verder in BIM, dan kunnen we op de bouwplaats nóg beter samenwerken!”

Faciliteiten van de groothandel

In één ochtend werden alle installatiebenodigdheden door de groothandel op de bouwplaats geleverd. Dick: “Dat zat heel goed in elkaar. Met een torenkraan hadden we alles met twee uurtjes op locatie; de warmtepompen, buffervaten, boosters, het leidingwerk, de appendages; alles!” Bij dat levergemak heeft Dick nog wel een kleine kanttekening: “We hadden al het tekenwerk keurig in BIM Revit uitgewerkt. Daar kan de groothandel vervolgens heel makkelijk een materiaallijst uithalen, zodat ze alles keurig per appartement kunnen uitleveren. Maar daar kwamen ze gewoon niet uit. Ze blijken zo ver nog niet met BIM, waardoor we alles met artikelnummers moesten exporteren naar Excel en je dat tijdsvoordeel kwijt bent. Zonde. Dus hierbij een oproep aan groothandels: verdiep je verder in BIM, dan kunnen we op de bouwplaats nóg beter samenwerken!” Hij vult aan; want groothandels kunnen steeds meer. Waar vroeger werd afgeleverd op de stoep, komen ze tegenwoordig eerst even kijken, denken ze mee over logistiek op de bouwplaats en zetten ze de warmtepompen op de juiste plek in de woningen, desgewenst uitgepakt en voorzien van prefab leidingwerk. En het afval, dat willen ze nog wel meenemen ook. Dat kost wat, maar zulke faciliteiten nemen ons veel rompslomp uit handen.”

10 minuten sneller per koppeling

Hoewel Heating Service al jaren met Uponor werkt, was het Uponor Meerlagenleidingsysteem voor  verdeel- en stijgleidingen; ofwel het Riser-systeem nog nieuw voor haar installateurs. Dick: “Maar dat ging perfect! Hiervoor gebruikten we staal; dat moesten we lassen. Dat vinden we leuk werk, hoor, maar dit gaat wel echt even sneller. Van twintig minuten naar nog niet eens tien minuten voor een koppeling, dat scheelt toch, zeker als je veel verbindingen moet maken. En alles combineert lekker met elkaar, dat is ideaal.”

HellasDuin installatietechniek Heating Service 4

Strak werk van Heating Service in de technische ruimte.

“Wij kiezen niet voor producten, we kiezen voor concepten.”

Heating Service kiest voor concepten

Een geolied team, zo blijkt. De heren kijken elkaar lachend aan. Dick: “We brengen elk jaar een kalender met alpha innotec warmtepompen uit; dat zegt wel iets over ons partnership, toch? Zeker de laatste vier à vijf jaren werken we intensief samen.” Bas knikt en vervolgt: “We weten de weg bij elkaar, vanuit calculatie naar de tekenafdeling; iedereen kent elkaar goed, ook onze directies. Heating Service doet op jaarbasis flink wat warmtepompen en ik schat zo in dat onze teams elke dag wel een keer contact met elkaar hebben.” Dick: “Wij kiezen niet voor producten, we kiezen voor concepten, dus als er een warmtepomp via Nathan komt, dan komt alles; bronnen, vloerverwarming; het complete concept. Voordeel van het werken met die concepten, is dat je héél goed kunt worden in die producten. Daarvoor volgen we trainingen bij Nathan; van inbedrijfname en Uponor Smatrix regelingen tot storingen, onderhoud en montage.”

Meedenken, informeren en wijzen

Bas: “Heating Service is één van de partners waar we zo veel mee samenwerken dat we projecten alvast opnemen in de planning als ze ons een seintje geven. Zodra we weten dat er wat aankomt, dan reserveren we capaciteit. Zo houden we elkaar scherp gedurende het hele traject, bijvoorbeeld over momenten waarop dingen moeten worden aangeleverd.” Dick: “Dát is een partnership. Dat je met elkaar meedenkt, elkaar op de hoogte houdt en elkaar ongevraagd wijst op specifieke dingen om op te letten.”

Samenwerken met Bolton

Ook met Bolton bestaat zo’n vaste relatie. Dick: “Al jaren. Bolton is een echt familiebedrijf; we vertrouwen elkaar en kennen elkaar bij naam. Vooral buiten vind ik dat belangrijk. Zowel bij hen als bij ons hebben we een vast team in de uitvoering. De jongens hier zitten echt op de kwaliteit, hoeven niet te stampen zoals je in de utiliteit veel ziet. Ze mogen de tijd nemen voor goed werk en dat geeft een fijne sfeer. Je merkt dat de jongens elkaar kennen en respecteren en regelmatig naar elkaar vragen. Ik denk dat de sfeer binnen zo’n partnership bijdraagt aan de kwaliteit. En dat maakt het nét dat beetje beter.”